måndag 15 september 2008

Utmanad

Anna har en utmaning på sin blogg den här veckan, man ska tänka ut en svaghet hos sig själv och sedan hålla sig ifrån den under denna vecka, typ godis, mackor osv.

Jag har tänkt på detta under dagen och nu kommit fram till att jag gör om utmaningen lite för mig själv. Jag känner nämligen att jag just nu inte har så stora problem att hålla mig ifrån sötsaker o dyl (haha, lät kanske lite kaxigt, som att detta är huuur lätt som helst...)
Men jag tycker faktiskt att det funkar bra. Är helt inne i GI och skiter i kolhydraterna.

Jag vill istället utmana mig själv mentalt.
Jag har känt att jag det senaste året har stressat upp mig lättare än jag gjort tidigare i livet. Och när jag blir uppstressad mår jag inte bra utan kan snabbt känna mig ledsen och deppig.
Och känner jag mig ledsen och deppig är risken stor att jag inte tar mig ut på den där promenaden. Eller skiter i simningen.
Jag har kort sagt lätt för att bli låg - och i och med det, lat. Eller blassé, eller hur jag nu ska uttrycka det. En ond cirkel som börjar snurra och sen är det kört.

Förut har jag alltid sett mig själv som stark, och det är jag nog till viss del fortfarande. Men det är skillnad, och jag har insett att den där harmonin är så jäkla viktig för mig, inte minst ur viktminskningssynpunkt.

Detta är väl inget man bara åtgärdar på en vecka kanske, men jag vill använda denna vecka till att jobba på harmonin.
Gå mina promenader. Sköta maten. Ha det lugnt och bra omkring mig. Tända ljus ibland. Ha kontakt med dom människor jag verkligen tycker om (som ger energi, inte bara tar)
Så det får bli min utmaning.

(Och en sak till: Att dricka lite mindre vin på festen på lördag, än på festen som var i helgen... Usch, jag har ju knappt hämtat mig än... :-)

3 kommentarer:

Victoria sa...

Vilken bra utmaning till dig själv!! Kör hårt! Kram/Vic

Anonym sa...

Verkligen en bra gej att utmana sig själv i! Det skulle nog alla prova på då o då! =) Kör hårt så sitter snart smalkjolen som en smäck! Kram

Anonym sa...

Urbra! Kör hårt gumman!