måndag 6 oktober 2008

Om självkänsla

Förra veckan skrev jag om min klänningssorg.
Jag fick flera kommentarer - tack! - och de fick mig också att fundera lite.
Handlar det här om dålig självkänsla?

Men jag tror faktiskt inte det.
Nånstans tror jag att jag har en ganska realistisk syn på detta med viktminskning och min kropp. Och min självkänsla är bra, skulle jag säga.
Det "enda" problemet är att jag är för stor.
Och det är ju ett faktum.
Jag är 162 cm lång och väger över 80 kilo. Det är inte bra.
Och det är inte fint.

Sen kan jag hitta kläder som funkar. Som till och med är rätt snygga.
Men jag tycker inte de är snygga på mig (och jag lovar, jag är rätt bra på att "tjockisshoppa" vid det här laget - vet vad som absolut måste undvikas och vad som funkar hyfsat)
Men oavsett hur snyggt plagget i sig är så ger det mig aldrig en smal siluett. För under det snygga finns en tjock kropp.
Så det är därför jag aldrig har kunnat köpa någon drömklänning. För de klänningarna som är mina drömklänningar är sydda för smala personer. That´s it och that´s life.
Och det är dom jag drömmer om.

Sen får jag naturligtvis försöka göra det bästa av situationen under tiden, med hyfsade kläder.
Men några drömklänningar blir det inte - förrän jag är smal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag förstår precis vad du säger. Det är inte kul. Själv kände mig alltid tjock.. till nu. Nu börjar jag verkligen att känna mig smal och snygg :) Det är bara att kämpa på!! Det kommer, det tar många kilo och tid innan man börjar att se resultatet.

* kram *

Anonym sa...

Men samtidigt... hade man haft "perfekt" självförtoende etc så skulle man ju antagligen inte må dåligt över att man ser ut på ett visst sätt i vissa kläder.

Visst kan man vara realistisk när det gäller sin vikt, att man inser att man är tjock/smal eller vad man nu är. Men det har väl kanske inte riktigt att göra med hur man känner inombords inför sig själv.

Jag tycker det är viktigt att man inser att allt inte kommer förändras bara för att man blir smal. Livet blir inte bättre om man står framför spegeln varje dag och letar fel, tyvärr!