söndag 17 augusti 2008

Tio kilo bort - men fortfarande ful? Om det här med brist på motivation...

Ok.
Då har jag börjat med GI.
Idag har jag skött mig exemplariskt; äggröra till frukost, kycklingwok till lunch och kycklingfilé & zucchinigratäng till middag. Mycket vatten och till och med en halvtimmes promenad.
Och gurkstavar till mellanmål.

Jag har funderat en del över det här med motivationen. Jag tror att mycket av min deppighet (och bitterhet) denna gång beror på att jag tycker att även min delmålsvikt är hög. Det var inte särskilt längesen jag vägde så (runt 75) och även då tyckte jag att jag var alldeles för stor. (jag är rätt kort)
Jag vill ju vara lite snygg till utlandsresan i vinter, men jag känner liksom redan att "ja, på sin höjd kommer jag väl ha tagit mig ner till typ 75 och då ser jag ju ändå tjock ut, så då spelar väl allt det här ändå ingen roll".
Jag har helt enkelt svårt att se att jag kommer känna mig särskilt glad den dagen vågen står på 82 eller 79, även om det är en viss skillnad mot nu. Eftersom det är så jävla långt kvar och jag rätt nyss vägde till och med mindre än det - och kände mig ful.

Sen fattar jag ju naturligtvis - med förnuftet - att det resonemanget är skitkonstigt och helt irrationellt. Självklart måste man börja nånstans och allt det där. Och jag kommer ju ändå vara snyggare om jag nu lyckas ta mig neråt än vad jag är nu (dvs flodhästliknande, i mina egna ögon)

Men förnuft är väl inte det jag alltid bäst förknippar med mina tankar kring mig själv, min kropp och viktminskning.

Nu har jag i alla fall börjat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ska absolut fortsätta läsa din blogg! :)

Isabelle sa...

Att komma ut i friska luften (oavsätt väder!!) är uppiggande och gör en glad! Överansträng dig inte - om du inte tycker om att göra det då, finns ju dessa tokiga människor - och kör så att du mår bra!

Skaffa ett par bra skor och ga en morgonpromenad på 30 min. Eller promenera under lunchen. Eller på kvällen. Det är skönt för huvud och kropp!

Victoria sa...

Jag har också nyligen börjat med GI - och det går väl förhållandevis bra tror jag, men såklart alldeles för långsamt. Jag har inte tordats sätta datum för mina delmål, jag blir väldigt lätt deppig om jag inte når målet jag satt upp. Därfär har jag bara satt själva vikten som delmål, vilken dag jag når det spelar mindre roll. Hursomhelst nådde jag ett av mina delmål idag: att komma under 83 kilo och det lyckades jag med med minsta möjliga marginal (82,9) ;o)
Lycka till och kämpa på! Vi är många här ute som är som du och tillsammans är vi starka.